Előadók és workshopok
Csoport- és szervezetfejlesztés-szekció
10.30-12.00
Szabolcs Gergely: A konfliktusok természete, és lehetséges megoldásaik - sallangok nélkül (Pedagógia Plusz)
[workshop] A konfliktuskezelés irodalma igen gazdag, de sajnos közülük sokból hiányzik az objektivitás, és bár megoldásaik jól hangzanak, inkább idealizált szcenáriók ezek, semmit életszerű, valóban alkalmazható módszerek. Bármely probléma megoldásában kulcs a megértés - a lehetőségekhez mérten tárgyilagosan megérteni, mi mért történik, milyen általános, felismerhető sémák mentén zajlanak a történések. A konfliktusoknak is megvan a maguk dinamikája, megvannak a törvényszerűségei. Ezek ismeretében tudjuk, mikor milyen megoldás lehetséges, esetleg milyen szintű beavatkozás szükséges - meddig lehet engedni, mikor kell mediálni, és hol az a határ, ahol már mindenképp szükséges közbelépni?
14.00-15.25
Pál Laura: A csoportfejlesztés lehetőségei az outdoor módszerek eszközeivel (Élet-Labor/Pedagógia Plusz)
[workshop] Legyen szó akár önismeretről, akár céges csapatépítésről, vagy csoportfejlesztésről, a kalandtúra, vagy akár egy több napos expedíció nem csak gyermekprogram, és nem véletlenül népszerű műfaj a felnőtteket célzó opciók közt. Amellett, hogy lehetőséget ad egy remek közös élményre, egyúttal a közösséget is nemcsak próbára teszi, de a tényleges kihívást jelentő helyzetek megoldása a fejlődés ajtaját is kinyitja. Jók, és hatékonyak tudnak lenni a beltéri tréningek - de a természeti környezetben megjelenő nehézségek "csodákat" képesek szülni.
15.40-16.25
Szabolcs Gergely: Mi történik a csapattal?! - a csoportdinamika törvényei, és a rájuk adható vezetői válaszok (Pedagógia Plusz)
[workshop] Egy csoportot "csapattá" alakítani nem egyszerű, és ha el is indul ez a folyamat, vannak részei, melyek segíthetők, és talán némi támogatással gyorsíthatók, de sürgetni nem lehet. Ilyenek a csoportdinamika törvényei. Azonban ha ismerjük és felismerjük ezeket a folyamatokat, értjük, mi zajlik a csoporttal, akkor vezetőként is könnyebben találhatjuk meg, hogy milyen szerepben kell irányítanunk/támogatnunk a csapatot.
16.25-17.10
Tóth Mariann: Erdőmerülés - tapasztalva tanulás önmagunkról (Élet-Labor)
[workshop] Saját élmény a természet terápiák pl. a japán eredetű erdőfürdő módszerében. A stressz mellekhatásainak csökkentése mellett a természetben töltött idő segít tágítani a komfort zónánkat, ennek révén pedig tapasztalati úton mélyül önmagunkról való tudásunk.
Segítő szakemberek-szekció
10:30-11.15
Pál Laura - Mersich Ágota: Mesterséges vs természetes kihívások (Élet-Labor)
[workshop] Miért van az, hogy egy fejlett csoporttal "klasszikus" élménypedagógiai aktivitások is működnek, ahol elképzelt problémákat kell megoldani (átkelni a folyón, megfelelő módon átjutni a titkos labirintuson, felépíteni a hidat, stb...), míg egy éretlen, alakulóban lévő csoportnál ezek nem működnek, ám a "emeljük a tétet" hirtelen csodákra képesek. Avagy mi a különbség mesterséges és természetes kihívások között, és facilitátorként, trénerként, csoportvezetőként hogyan tudjuk ennek eszköztárát tudatosan alkalmazni, hogy maximalizáljuk a fejlődési potenciált?
11.15-12.00
Tóth Mariann: Erdőmerülés - tapasztalva tanulás önmagunkról (Élet-Labor)
14.00-15.25
Henczer
Éva - Gruber Andrea: Az
érzelmi intelligencia az érzelmi biztonsággal kezdődik - különleges bánásmódot
igénylő gyerekek pszichoszociális támogatása a mindennapi tevékenységekben (Pressley Ridge Magyarország Alapítvány)
[workshop] Az interaktív műhelymunka során olyan szempontokat dolgozunk fel a részvevőkkel közösen, amelyek segítségével növelhetjük a bajt okozó és bajban lévő gyerekek érzelmi biztonságát a csoportjainkban. Konkrét példán keresztül mindennapi tevékenységekbe ágyazható technikákat is megosztunk.
15.40-17.10
Kocsis Erik: Nehéz kamaszok? (Pedagógia Plusz)
[workshop] A gyerekekkel való minden napi munkában hogyan tudjuk erőforrásainkat tudatosan kihasználva megtalálni a kulcsot a nehéznek vélt gyerekekhez? Erről indítunk beszélgetést, tudásmegosztást a workshop keretében, melynek alapja a gyermekvédelemben átélt munkatapasztalat, elért sikerek és eredmények, melyeket bárki hasznosíthat.
Pedagógus-szekció
A Pedagógus-szekció valójában kettő szekció. A programok időpontja mellett található megjegyzés jelöli, hogy 'A' vagy 'B' szekcióban szerepel. A résztvevők a konferencia elején iratkozhatnak fel, hogy a három idősávban (10.30-12.00 / 14.00-15.25 / 15.40-17.10) melyik programot választják. (Azonban ez nem jelent a teljes konferenciára való elköteleződést - vagyis megvalósítható, hogy ha valaki az első idősávot az egyik szekcióban tölti, a másodikat a másikban. A lényeg, hogy a 90 perces idősávok alatt nem megoldható az átjárás.)
10.30-10.50 (Pedagógus 'A' szekció)
Bagáry Attila: Játék. Élmény! Pedagógia? (Játéktár)
[előadás] Tanítható a találékonyság? A célzott játékhasználat és az élménypedagógia felhasználási lehetőségei alsó tagozaton.
10.50-11.15 (Pedagógus 'A' szekció)
Pöltl Ákos: Digitális Önvédelem: a tudás, ami nincs készség szinten, nem létezik stresszhelyzetben (Digitális Önvédelem)
[előadás] A katonaságnál nem csupán a legfejlettebb technológiával, de a leghatékonyabb oktatási módszertannal is dolgoznak. Az elit osztagos képzésben nagyon rövid idő alatt, hatékonyan működő, használható tudással kell a résztvevőket felruházni. Erre szolgál az accelerated learning, vagyis a gyorsított tanulási metodika, amit a Digitális Önvédelem projektünkben mi is alkalmazunk. A gyerekeket nem kontrollálni kell, sokkal inkább hatékony, használható, készség szintű tudással felruházni. Nem állhatunk mellettük 0/24 órában, ezért el kell érnünk, hogy képesek legyenek megvédeni saját magukat az offline és az online közegben egyaránt.
11.15-12.00 (Pedagógus 'A' szekció)
Márffy Bence: Tanár és YouTuber (Időutazó)
[előadás] A diákok jelentős része szeretne videós, véleményvezér, vagy épp e-sportoló lenni a világhálón. Ugyanakkor elképzelésük sincs arról, hogy egy ilyen tevékenység mivel jár, milyen veszélyforrásai lehetnek, főleg fiatalon. Márffy Bence, magyar-történelem szakos tanárként videókat gyárt a YouTube felületére, amivel rögtön felhívta magára a figyelmet diákjai számára. Az előadás célja megismertetni az internetes közszereplői életformát és annak összeegyeztethetőségét, előnyeit, hátrányait egy pályakezdő pedagógus szemszögéből.
10.30-11.15 (Pedagógus 'B' szekció)
Szabó Róbert Endre: "Segítség, kamaszodom!" - prevenciós iskolai program, fókuszban a kamaszkori szorongás (Pedagógia Plusz)
11.15-12.00 (Pedagógus 'B' szekció)
Kocsis Erik: Nehéz kamaszok? (Pedagógia Plusz)
[workshop] A gyerekekkel való minden napi munkában hogyan tudjuk erőforrásainkat tudatosan kihasználva megtalálni a kulcsot a nehéznek vélt gyerekekhez? Erről indítunk beszélgetést, tudásmegosztást a workshop keretében, melynek alapja a gyermekvédelemben átélt munkatapasztalat, elért sikerek és eredmények, melyeket bárki hasznosíthat.14.00-15.25 (Pedagógus 'A' szekció)
Fiam-Szűcs Kata - van der Meer Borbála: Neked milyen volt? Döntést hozni... Egészségnevelés és bekerüléstámogatás a Semmelweis Egyetemen
(Balassagyarmati Egészségnevelő és Bekerüléstámogató program)
[workshop] Fiatalosság, lendület, elköteleződés, jövőtervezés, ifjúság-fókusz. Ezek a szavak jellemzik a 2019 őszén indult Balassagyarmati Egészségnevelő Program új részelemét, a Balassagyarmati Bekerüléstámogató, 'Egyetemi Utad' Programot. A program célja, hogy a Balassagyarmati 11. osztályos tanulók tisztában legyenek saját képességeikkel és lehetőségeikkel, hogy tudatosabb, jobban átgondolt döntéseket tudjanak hozni jövőjükkel és a további tanulmányaikkal kapcsolatban. Az Bekerüléstámogató program az élménypedagógia módszerére épül mind a saját, mind az önkéntesekkel és a gyermekekkel való munkánkban.
10 önkéntesből álló csapattal dolgozunk kortárs oktatói szemléletben, azaz általában csak néhány év korkülönbség van a segítendő és asegítő fiatal között. Önkénteseink a Semmelweis Egyetemen történő tanulmányaik, és sokszor munka mellett áldozzák idejüket a fiatalokra, ezért friss tapasztalataikkal tudják segíteni a diákokat az életüket meghatározó, továbbtanulással kapcsolatos döntéseikben.
14.00-15.25 (Pedagógus 'B' szekció)
Szabolcs Gergely: "Dobjuk be a közösbe!" - tapasztalat-megosztó workshop az élménypedagógia iskolai alkalmazásáról (Pedagógia Plusz)
[workshop] Élménypedagógiát alkalmazni az iskolában JÓ. Ezt tudjuk, de mégsem olyan könnyű belevágni, beépíteni mindennapi repertoárunkba. Ráadásul sokszor a módszertant olyanok oktatják, akik maguk nem iskolában dolgoznak, nem tanárként, nem kötik őket a tantervi és munkahelyi keretek. Épp ezért szánjunk 90 percet arra, hogy a résztvevő GYAKORLÓ, "életszagú" tapasztalattal bíró kollégák egymás munkájából, szemléletéből meríthessenek ihletet, és osszuk meg egymással bevált módszereinket.
15.40-17.10 (Pedagógus 'A' szekció)
Pál Laura - Mersich Ágota: Expedíció - a tapasztalati tanulás csúcsa (Élet-Labor)
[workshop] Túrázol a csoportoddal. Nálatok az összes kaja a következő 2 napra, eszköz, még 4 kilométerre a szállás, ami csak egy terebélyes fa alja, és hirtelen leszakad az ég. Mit csinálsz? Örülj, mert most fogod meglátni csapatod igazi erejét!
Az expedíció az élménypedagógia módszertanának legintenzívebb eszköze. Vándortábor, de a folyamatosan fennálló természetes kihívások, a csoport önállósága és önellátása, annak érzése, hogy bármely szituációt a résztvevők csak együtt, egymásra támaszkodva tudnak megoldani, olyan felismeréseket, tanulságokat és fejlődést képes indikálni, melyről tervezett folyamatokban sokszor csak álmodni merünk.
15.40-17.10 (Pedagógus 'B' szekció)
Henczer Éva - Fiam-Szűcs Katalin: Ég és
föld? A modern technológiai eszközök használata és az élménypedagógia
találkozása a FabLab-ban (Pressley Ridge Magyarország Alapítvány)
[workshop] Ismerősen derenghet az iskolai technikai óra.. csavarozás, kalapálás, barkácsolás, kreatív ötletek, önfeledt tervezés, és izgalmas megvalósítás. Mi van akkor, ha ezt a folyamatot kiegészítjük a tapasztalati tanulás módszerével és maga a produktum elkészítése segítő eszközként szolgál a személyiségfejlődésben? A FabLab -azaz Fabrikációs Laboratórium egy ingyenes közösségi tér Győrben, ahol általános-és középiskolás fiatalok ismerkedhetnek meg a legmodernebb technológiai eszközök használatával, így például a 3D nyomtatással, CNC és lézervágó gépek használatával. Ötvözzük a modern technológiai eszközök használatát a tapasztalati tanulás módszereivel, ezzel elősegítve a résztvevő fiatalok szociális kompetencia fejlődését. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? Hogyan találkozik az élménypedagógia és a digitális megmunkálás?